Controlul a priori
Nu este reglementat expres prin lege ci este organizat în conformitate cu art. 3 si 4 din Regulamentul pentru aplicarea legii. El presupune o procedură de certificare prealabilă de către Consiliul Concurentei că nu există temei pentru interventie în baza art.6 din lege. Astfel, înainte de a realiza o pozitie dominantă pe piată, agentii economici pot solicita Consiliului o certificare prealabilă că nu există temei de interventie în baza art. 6 cu privire la comportamentul concurential preconizat.
Controlul a posteriori
Acest tip de control este instituit prin art. 27 lit a) din Legea concurentei, iar procedura corespunzătoare lui prin art. 5 si 6 din Regulament. Momentele procedurale ale investigatiei – solicitarea informatiilor, inspectiile la fata locului, raportul, audierile – sunt aceleasi ca si în cazul antantelor .
După cercetări, Consiliul, în plen, poate lua următoarele decizii:
– Decizie de închidere a investigatiei, intrucât nu sunt dovezi suficiente ca s-ar fi încălcat legea;
– Decizie prin care:
o Să ordone încetarea practicilor anticoncurentiale constatate;
o Să formuleze recomandări si să impună părtilor conditii speciale si alte obligatii, precum si să le aplice amenzi contraventionale pentru încalcarea art. 6.
Investigatia se poate finaliza si cu confiscări ale profiturilor sau veniturilor suplimentare realizate de întreprinderi prin activitătile lor anticoncurentiale.
Regimul sanctionator
Întregul sistem de sanctiuni civile, administrative si penale din materia antantelor se regăseste si aici.
Dacă prin măsurile luate si prin sanctiunile aplicate de Consiliul Concurentei unui agent economic ce a abuzat de pozitia da dominantă, nu se obtine restabilirea situatiei si prevenirea repetării abuzului, Consiliul, pentru motiv de afectare gravă a unui interes public major, poate cere în justitie ordonarea unor măsuri adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante de piată a agentului economic. Instanta astfel sesizată poate dispune:
– Invalidarea unor contracte sau clauze contractuale prin intermediul cărora se exploatează abuziv pozitia dominantă;
– Invalidarea actului sau actelor de realizare a unei concentrări creatoare de pozitie dominantă, chiar atunci când prin actul sau actele în cauză s-ar fi constituit o nouă persoană juridică;
– Limitarea sau interdictia accesului pe piată;
– Vânzarea de active;
– Restructurare prin divizare a agentului economic.
TAGURI
Controlul abuzului de pozitie dominanta
Controlul abuzului de pozitie dominanta,Controlul abuzului de pozitie dominanta